lørdag 10. oktober 2009

Digital lesning.


På bussen kunne jeg ikke unngå å legge merke til den stolte personen med et såkalt lesebrett som reisefølge; han satt med leketøyet høyt hevet over hodet (og liksomleste) så alle skulle se det. Se på meg. Se på meg! Ja, og jeg (og sikkert noen andre) så, om enn noe motvillig. Om han virkelig fikk lest mye på den turen vet jeg ikke, men jeg har mine tvil.
Jeg har ikke vært særlig begeistret for lesebrettet tidligere, men nå vet jeg iallfall hva jeg ikke ønsker meg. Om det er praktisk? Helt sikkert. Brukervennlig? Det også. Men det virket så unaturlig, klinisk og, tja ...det hele representerte et stilbrudd. Ja, tenk. Akkurat det synes jeg.
Takke meg til sønderleste bøker med falmet papir og personlige hilsner.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det ville nok også ha virket unaturlig om dette mennesket liksomleste med en gammaldags bok "høyt hevet over hodet"!
Jeg er jo enig med deg: Et lesebrett står ikke høyt på ønskelista, men jeg tror nok at vi kommer etter.

Sjeldnere enn sorte svaner sa...

Vi som i "mennesker flest" eller "deg og meg"? Det skapes hele tiden nye "behov" av sterke markedskrefter - denne må du ha!, ellers er du ingenting og ditt liv blir tomt og meningsløst. Trenger jeg å dra med meg 500 bøker til enhver tid? Neppe. Man skal selvfølgelig aldri si aldri, men jeg er mann av prinsipper - og lesebrett, det skal jeg (nesten helt sikkert) aldri ha!

Janicke sa...

Jeg er veldig spent på å prøve et lesebrett. Spesielt på reiser må det være helt supert. Jeg har alltid overvekt, og det er både de bøkene jeg har med meg - for ikke å snakke om alle de jeg finner når jeg er på tur. Så, jo, jeg er åpen for lesebrett.

Anonym sa...

predikeren sa:
Kan man ha flere bøker i den platedingsen?
Praktisk når man pakker for ferieuken, men et trist syn i bokhyllen!